perjantai 16. heinäkuuta 2010

It´s a very technical boat


Yllä oleva otsikko on lause, jota kuulee toisteltavan, kun purjehtijat keskustelevat Platusta luokkana. ”Technical” ei viittaa tässä yhteydessä monimutkaiseen rakenteeseen vaan kulkineen kilpapurjehduksellisiin ominaisuuksiin. Suomenkielinen vastapari voisi olla ”hankala”. Hankalan veneestä tekee mitätön alkujäykkyys, suhteellisesti ankara miehistöpaino, leveä kansi, kapea ja korkea fokka, lyhyt vesilinja, jonkun mielestä pienehkö peräsin, monipuolinen riki, pitkältä puomilta ajettava spinaakkeri ja pienen koon tuoma kriittisyys.

Teknisen luonteensa vuoksi Platu vaatii viisi taidoiltaan tasavahvaa kilpapurjehtijaa. Espanjalaisille tämä sopii. Maassa on isojoukko ammattimaisia kilpapurjehtijoita, joiden on pidettävä kätensä kiireisinä jatkuvasti, mutta miten on muualla? Pieni vene, joka ei meinaa luikahtaa asiallista satsia ilman viittä asialleen omistautunutta purjehtijaa on haaste lajissa, jossa kärsitään kroonisesta miehistöpulasta. Toisaalta vene todella palkitsee purjehtijansa, kun homma alkaa luistamaan: osaava jengi tanssittaa venettä miten tahtoo vaikka ilman peräsintä.  Juuri edellä kuvatut ominaisuudet lienevät Platun nousu ja tuho. Nimittäin juuri purjehtijathan ovat tehneet luokasta hurjan tai luopuneet koko vehkeestä. Valmistajatyyppistä markkinointiahan tässä luokassa ei ole, päinvastoin: Veneen tuotanto yritettiin joskus lopettaa. Kuulin, että espanjalaiset diilerit estivät sen. Nykyisin venettä tekee useampi valmistaja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti